Alle samlinger
E-conomic integration
Hvordan opsætter man E-conomic integration med Shoporama
Hvordan opsætter man E-conomic integration med Shoporama

Her finder du vores guide til integration med E-conomic.

Morten Vadskær avatar
Skrevet af Morten Vadskær
Opdateret over en uge siden

Der er flere niveauer i integrationen med E-conomic. Du kan bl.a. vælge om du også vil synkronisere dit lager med E-conomic eller blot overføre alt dit salg til E-conomic. Uanset hvad, så er her en guide til vores E-conomic integration.

Sådan aktiverer du integrationen med E-conomic
Klik på tandhjulet i øverste højre hjørne

Vælg "Økonomi- og lagersystem" og vælg herefter "E-conomic" i din dropdown.  

Klik herefter "Gem"

I menuen vælger du nu "Økonomisystem" her

Du får nu mulighed for at udfylde en række felter. Herunder er beskrevet, hvilke de gør. 

Token
Det er nødvendigt, at du udfylder dit token (fra E-conomic). Lige under feltet er der et link til at forbinde Shoporama med E-conomic og du vil her få dit token.. Det er en slags adgangsnøgle, der viser, at du har givet Shoporama adgang til at tilføje ting til din E-conomic konto.  

Produkt gruppe
Her skal du indsætte det varegruppe nummer du bruger på dine varer i E-conomic. Du finder det i E-conomic under Salg → Varer → Varegrupper.

Kundegrupper
Hvis du både har B2B og B2C salg, kan det være en fordel at opdele disse i to forskellige kundegrupper. Fordelen ved at dele dine kunder op, er at du i E-conomic kan give hver gruppe sit eget fakturalayout. Derudover har E-conomic sat menupunktet ”kundeopsætning” på todolisten – så på et
tidspunkt kan du her vælge forskellige parametre, feks betalingsbetingelser, på de enkelte kundegrupper. Indtil E-conomic har fået ”kundeopsætning” sat op til de individuelle grupper, anbefaler vi at du sætter ” kundeopsætning” op til den gruppe du har flest kunder i. 

Kundegruppe privat
Her angiver du kundegruppe nummer fra E-conomic på dine B2C kunder. Kundegrupperne finder du i
E-conomic under Salg → Kunder → Kundegrupper.

Kundegruppe erhverv (hvis der er EAN/CVR på ordren)
Her angiver du kundegruppe nummer fra E-conomic på dine B2B kunder (som du gjorde med privat kundegruppen). 

Brug kun denne debitor (opretter aldrig en ny)
Ønsker du ikke at oprette en ny debitor ved hvert salg, men blot bogføre alt webshoppens salg under en debitor, som f.eks. hedder "Webshop salg", kan du indsætte denne debitors kundenummer her. 

Produkt-id på varen "rabat" i E-conomic
Når du sælger en vare med rabat, skal E-conomic have et produkt at registrere denne rabat på. Det skal du oprette som et produkt i E-conomic. Du angiver dette produkts varenummer her, så Shoporama kan bogføre rabatter korrekt. 

Øvrige indstillinger

Du kan angive en række andre indstillinger. 

Brug E-conomics lagermodul
Sætter du flueben i "Brug E-conomics lagermodul" vil Shoporama synkronisere med E-conomics lager. Det er varens SKU nummer i Shoporama, der bliver benyttet som nøgle/varenummer. Dvs. varen med SKU 113355 i Shoporama skal have varenummer 113355 i E-conomic for at synkroniseringen virker.
SKU nummeret i Shoporama kan du se under Produkter → Rediger vare → Lagerstyring. Når en vare bliver solgt i Shoporama, bliver der givet E-conomic besked om dette. Omvendt hvis du retter lageret til i E-conomic, vil Shoporama hvert 20. minut hente denne lager-status.
Vær obs på at integrationen ikke kan håndtere varianter på produkter.

Bogfør automatisk overførte fakturaer
Sætter du flueben i "Bogfør automatisk overførte fakturaer", vil ordren blive bogført i E-conomic, når Shoporama har sendt ordren derover. Har du ikke flueben i denne, så vil ordren ligge som en igangværende faktura i E-conomic under Salg → Fakturering → Fakturaer og du kan selv bogføre den.
Dette kan være en fordel hvis du har salg til firmaer/EAN og gerne vil ændre noget på ordren inden fakturering.

Modtag mail om fejloverførsler?
Sætter du flueben her, får du en mail, hvis en overførsel til E-conomic fejler. 

Brug følgende som kundenummer
Her kan du vælge mellem at bruge kundens kundenummer i Shoporama (kræver at dine kunder har et login til din shop) eller kundens telefonnummer som kundenummer i E-conomic.. 

Brug følgende til ordrenummer
Her kan du vælge hvilket felt på fakturaen i E-conomic du vil have Shoporamas ordrenummer over i. Enten "Referencenummer" eller "Overskrift" 

Overfør dine ordrer når de er
Du kan vælge, om Shoporama skal overføre ordren til E-conomic i samme øjeblik, som den er betalt eller om Shoporama skal vente, til du har ændret status til "sendt". 

Valutakurs
Benytter du en anden valuta end DKK i din shop, kan du her angive en omregningsfaktor. Bruger du bare danske kroner, skal du lade den stå på 100. Bruger du f.eks. svenske kroner, kan du sætte den til 80. Så vil 100,00 bliver omregnet til 80,00.

Forskellig momskode på B2B og B2C kunder (fordelt på land)
Du kan godt have forskellige momskoder på dine B2B og B2C kunder og fra land til land. Du sætter koden under det enkelte land ved at trykke på tandhjulet → Lande og klik på redigér ud for det enkelte land. Her finder du to felter: E-conomic momskode B2B og E-conomic momskode B2C. Vælg den momskode, du ønsker.  

Vigtigt: Opsæt vare ID for dine fragtmetoder
Slutteligt skal du sørge for at angive, hvilket produkt du har som "fragt" inde i E-conomic. Det gør du således:

  1. Klik på tandhjulet

  2. Klik på "fragtpriser"

  3. Her har du mulighed for at indtaste produkt ID for fragtmuligheden.  

 

Besvarede dette dit spørgsmål?