EAN er elektronisk betaling som primært benyttes af offentlige institutioner i Danmark. Det betyder, du egentligt sælger på faktura og den offentlige institution har oplyst dig deres 13-cifrede EAN nummer. Derefter skal du i dit økonomisystem oprette en EAN faktura til institutionen som efterfølgende vil betale dig. 

Så for at kunne modtage EAN betaling, skal du gøre følgende:

  1. Klik på tandhjulet i øverste højre hjørne
  2. Klik på fanebladet "Betalingsgateways"
  3. Klik på knappen "Opret ny betalingsgateway"
  4. Under navn skriver du "EAN betaling" og i dropdown'en ved type, vælger du "Andet"
  5. Klik nu "Gem"
  6. Hvis du ønsker at ordrer betalt med EAN betaling skal markeres som betalte i Shoporama, når de bliver oprettet, kan du sætte flueben i "Marker automatisk nye ordrer som betalte?" og efterfølgende klikke Gem. 

Bemærk du i dit check-ud muligvis skal have tilføjet feltet EAN, så brugerne kan udfylde dette. Det skal du have den designpartner / programmør til at gøre. Det tager kun 1-2 minutter at gøre. 

Vi anbefaler, at man validerer med html eller javascript at feltet indeholder 13 cifre så en kunde ikke tror, de skal udfylde deres telefonnummer. 

For at undgå, at feltet bliver udfyldt ved en fejl, kan du overveje at lave en besked om, at kunden er ved at udfylde EAN cifre og dette kun bruges ved EAN betaling. Alternativt – og endnu bedre – kan du have EAN feltet skjult og kun vise det, hvis brugeren har valgt EAN som betalingsmetode.

Fandt du dit svar?