Alle samlinger
Håndtering af ordrer
Hvordan håndterer jeg mine ordrer?
Hvordan håndterer jeg mine ordrer?

Forslag til, hvordan du skal håndtere ordrer i Shoporama

Morten Vadskær avatar
Skrevet af Morten Vadskær
Opdateret over en uge siden

Hvordan du håndterer dine ordrer, når de er oprettet i Shoporama er naturligvis individuelt. Nogle shops har ordrer, der skal afvente at varerne kommer hjem. Andre har direkte levering af digitale produkter (f.eks. en e-bog). Så det ordreflow, du skal igennem, vil du typisk selv sammensætte efterhånden som du får noget erfaring.
Typisk afhænger det også af, om du får 1-3 ordrer om dagen eller 30-50 ordrer om dagen. 

Du finder alle dine ordrer under "Ordrer". Det lille tal, der står i cirklen indikerer, hvor mange nye ordrer, du har.
Bemærk, at har du lyserøde ordrer, så er de ikke betalte. 

Typisk vil man markere de ordrer, man skal have sendt. Man markerer ved at vinge af i checkboxen til venstre.
Herefter kan du trykke "Send til GLS" eller "Send til Pacsoft", der vil generere en pakkelabel til hver ordre (forudsætter du har lavet aftale med GLS og Pacsoft og opsat integration med dem i Shoporama).
Efter 10-60 sekunder skulle der gerne være pakkelabels klar. Hvis du klikker på "Ordrer" igen, så kan du se, om der er en pakkelabel klar til ordren. Ud for hver er der et link, hvor der står "Download pakkelabel". Klikker du på den får du en enkelt pakkelabel, du kan printe.
Du kan også markere samtlige ordrer og vælge "Download pakkelabels". Så kommer alle labels ned på én gang. Praktisk, hvis du har mange ordrer. 

Har du brug for at printe følgesedler til at pakke efter eller til at vedlægge dine ordrer, kan du markere dem, scrolle ned og vælge "Print følgesedler".

Herefter vil du typisk markere alle dine ordrer som "Sendt" i Shoporama. Når du gør det, så modtager de den mail, der hedder order_sent.html. Du kan også indstille din shop til automatisk at hæve beløbet, når ordren bliver sendt. Dette indstiller du under betalingsgateway i Shoporama.
Ordren vil så skifte status fra "ny" til sendt og forsvinde fra din ordreoversigt.  

Andre muligheder

Det er ikke nødvendigvis sikkert, du vil sende varen med det samme. I sådanne tilfælde kan du markere ordren og skifte status til "Venter" eller "Klar" (hvis det er en ordre til afhentning). De muligheder har du også for at skifte status.
Det er også muligt, at du vil sende ordren, men ikke hæve pengene, hvis du giver børnepengekredit. I det tilfælde kan du selv oprette en label, der hedder "Børnepengekredit" og give ordren denne label. Så kan du f.eks. 2 mdr. senere finde alle ordrer, der hedder "børnepengekredit" og klikke "Hæv" på. 

Det er også muligt, at du ikke har integration med GLS eller Pacsoft, men i stedet bruger Shipmondo. I det tilfælde skal du logge ind i Shipmondo for at generere pakkelabels. Har du sat integration op, så har Shipmondo allerede importeret dine kunder, så du nemt kan generere din pakkelabel i Shipmondo. Når du har printet og sendt dine varer via Shipmondo, skal du så markere dem i Shoporama og skifte status til "Sendt". 

Der er næppe to webshops, der har ens postgang, når det gælder håndtering af ordrer. Spørg dig evt. frem ved andre og eksperimentér lidt med, hvad der virker bedst for dig. 

Kan man oprette del-leverancer?
Hvis du ikke er i stand til at levere hele ordren på én gang, er du nødt til enten at satse på at der fortsat er dækning på kortet, når du kan sende sidste del af ordren eller du må afvente at alle varerne kommer samlet og så sende dem.
Vi kan desværre ikke tilbyde delvis opkrævning af beløbet.

Besvarede dette dit spørgsmål?