Har man mange produkter på en kategoriside, kan det øge brugervenligheden med filtre. Så man f.eks. kan filtrere efter dreng / pige eller farven.
Shoporama kan som udgangspunkt ikke vide, om dit produkt er grøn eller rød eller til drenge eller piger. Så derfor er du nødt til at fortælle Shoporama dette om hvert enkelt produkt.
Det kan du vælge at gøre med profilfelter eller oprette en kategori, der hedder "Dreng" og en kategori, der hedder "Pige" og så placere produkterne i hver kategori. Så kan man rent teknisk hive produkterne i drengekategorien ud, når brugeren aktiverer filtret dreng. 

Et typisk scenarie er, at brugeren står i en kategori som f.eks. t-shirts. Nu vil brugeren se alle drenge t-shirts. Så rent teknisk skal der ske det, at alle de produkter, der ikke er i kategorien "drenge" skal fjernes. 

Den tekniske løsning

For at få filtrering på din webshop, skal det være kodet ind i dit tema, hvilket du skal have en designpartner til. Der er teknisk to måder, det kan gøres på og herunder kan du læse om fordele og ulemper ved det. 

Javascript løsningen
Denne løsning fungerer kun, hvis du ikke bruger paginering og viser alle produkter på din kategoriside (altså at man ikke skal bladre mellem flere sider). Man kan så angive på hvert html element med en klasse, at det er i de enkelte kategorier. Det kan se sådan ud i html'en. 

<div class="category4223 category6335 category9986"> Produktet </div>

Brugeren ser ikke det her. Men når et filter så aktiveres, så hhv. skjules / vises de elementer, som ikke har kategori-id'et, der matcher det valgte.
Ulempen her er at man skal vise alle produkter på én side
Fordelen er, at det er ret nemt at implementere og filtreringen foregår lynhurtigt (set fra brugerens synspunkt), da man blot skjuler elementer.
Du kan se Javascript løsningen i brug her.

Ajax løsningen
Den anden løsning er at benytte teknologien Ajax. Her bliver der i baggrunden sendt en besked med de valgte filtre fra brugerens computer til din webshop på Shoporama. Så bliver produkterne udvalgt af Shoporama og sendt retur og hjemmesiden bliver opdateret med de produkter. Fordelen her er at du ikke behøver vise alle produkter på én side for at det virker. Ulempen er at det tager lidt længere tid.
Mange programmører vil argumentere for, at det er den mest korrekte løsning, men har du i forvejen alle dine produkter vist på siden, så er Javascriptløsningen nok den mest brugervenlige. 


Har din udvikler spørgsmål til teknologien bag, er han / hun velkommen til at kontakte os på support@shoporama.dk for en forklaring.  



Fandt du dit svar?