I dit dashboard er der et link, der hedder "Se dine 404-fejl her". Her er en kort guide til, hvad det handler om. 

Lad os antage, du har side, der hedder /lange-underhylere på din webshop.
Der er en kendt blogger, der vælger at linke til din side.
Nu finder du ud af, at du hellere vil omdøbe den til /lange-underbukser.
Du omdøber den, men får ikke lave redirects.

Nu går der 5 dage og så er der en besøgende på denne kendte bloggers side, som følger linket ind til /lange-underhylere. Men den besøgende får jo en 404 side for siden findes ikke mere. 

Nu vil Shoporama registrere, at der kom en besøgende fra adressen kendt-blogger.dk/her-koeber-jeg-underhylere og ind til din side med /lange-underhylere. 

Det betyder jo to ting:

1) Den besøgende fik en "dårlig oplevelse"

2) Du går glip af den linkjuice, som bloggeren sender i din retning.

Vi vil helst undgå begge dele. Derfor vil vi give dig besked om det i vores backend.

Det gør vi ved, at vi opdaterer oversigten med 404-fejl. Her kommer nu en besked om siden, der ikke blev fundet ( altså  /lange-underhylere)  og hvor brugeren kom fra (altså den kendte bloggers blog).
Du bør her oprette en redirect. Både for dine besøgenes skyld, men også fordi du mister linkjuice i forhold til dit SEO-arbejde. 

Men nogle af dem passer ikke?

Nogle gange (ret ofte desværre) er der såkaldte bots, der besøger din side. De får det til at se ud som om, de kommer fra andre sider og som om, de besøger sider, der aldrig har eksisteret på siden.

Der udover er der mange bots, som prøver at besøge sider, der aldrig har eksisteret på din shop. De vil måske lede efter siden /wp-login eller noget i den stil. Det er fordi de leder efter sikkerhedshuller fra andre kendte CMS'er. Det har de sat en robot til. Derfor bliver din shop også ramt og den bliver ramt af mange forskellige forsøg.

Hvordan ved du så, om det er noget du skal reagere på eller ej?

Det første tal der står, er antallet af gange, din url er blevet besøgt, hvor den har givet en 404 side. Hvis tallet er højt kan det tyde på, at det er en reel fejl – altså at mange er forbi.
Den næste kolonne viser den url på din shop, som ikke blev fundet. Og den tredje kolonne viser, hvilken url vi har registreret, brugeren kom fra.
Det er de to kolonner, du skal kigge på, når du skal vurdere, om det er en reel fejl eller noget, der er fremprovokeret af en bot. Hvis der f.eks. står "/importer/conf/magmi.ini" i anden kolonne skal du spørge dig selv "har jeg nogensinde haft et produkt, der havde url'en /importer/conf/magmi.ini?"
Det har du sandsynligvis ikke. Men stod der /blaa-marvel-tshirt så var det måske en anden sag (i hvert fald hvis du har haft Marvel t-shirt).

Så kan du kigge på den næste kolonne. Hvis der står URL'en på din egen shop, så er der rigtig god grund til at tænke "det her er en bot – jeg fjerner den". Hvis der står en url, som du kan klikke på (f.eks. tv2.dk/dansk-webshop-med-marvel-tshirts), så prøv at klikke på URL'en. Åbn den i din browser og se, om der evt. er et link til din webshop. Hvis der er et link til din webshop, så er den god nok. Så bør du sørge for at få lavet et redirect af produktet.

Desværre må vi i rigtigt mange tilfælde erkende, at det er bots, der snuser rundt på din side. Du skal i 99% af tilfældene ikke være nervøs. Er du i tvivl, så prøv at poste det inde i Shoporama hjælpegruppen.

Fandt du dit svar?