Alle samlinger
Håndtering af ordrer
Hvordan opretter man en kreditnota?
Hvordan opretter man en kreditnota?

Guide til at håndtere returvarer og lave kreditnota i Shoporama

Morten Vadskær avatar
Skrevet af Morten Vadskær
Opdateret over en uge siden

Ind imellem sker det jo desværre, du får varer retur. Guiden her er skrevet af Niklas, der har en Shoporama shop, hvor han bl.a. sælger Gellack neglelak. Vi skylder Niklas en kæmpe tak.

Først klikker du på Ordrer i topmenuen og finder den ordre, der er kommet returvarer på. Ud for ordren klikker du på ikonet for returvarer.

Nu får du et vindue frem, hvor alle ordrens varer bliver vist.

Ud for de varer, du vil kreditere, skal du sætte flueben i "Ja, krediter". Hvis varen ikke skal tilbage i dit lager (hvis den f.eks. er beskadiget eller du har ladet kunden beholde den), skal du også sætte flueben i "Men læg ikke på lager igen".

Er varen beskadiget og skal sælges som 2. sortering, kan du sætte flueben i "Ja" under "Opret som ny vare". Så vil der blive oprettet et nyt produkt magen til, som du så selv kan justere prisen på.

Får kunden det fulde beløb krediteret. så er de næste to felter udfyldt. Hvis du kun refunderer en del af beløbet, så skal du rette beløbet ex. moms samt momsen til.

Under selve ordren finder du to kommentarfelter. Den ene er offentlig forstået på den måde, at kunden kan se den. Der kan du skrive en besked til kunden f.eks. "Pengene tilbageført til kreditkort d. 3/2-2020".

Den anden kommentar er internt til brug i din webshop. Evt. hvad der er aftalt med kunden, så andre medarbejdere kan se det.

Vælger du også at kreditere fragten, så sætter du et flueben i "Krediter også fragt" nederst.

Herefter klikker du på "Gem og opret kreditnota".

I din ordreoversigt vil kreditnotaen nu fremgå. Den har negativt fortegn på de produkter, der er returneret og beløbet, hvis det er hele beløbet.

Bruger du QuickPay kan du nu refundere beløbet. Det gør du ved at klikke på "Refundering" ud for kreditnotaen.

Nu får du mulighed for at ændre beløbet, der skal refunderes. Shoporama har selv regnet det ud, men vil du ændre det, kan du gøre det.

Klik på "Refunder beløb" og QuickPay vil så få besked om at refundere beløbet på samme kreditkort som kortet blev foretaget med.

Ude i ordreoversigten kan du nu markere din kreditnota og skifte status til "Kreditnota" for at fjerne den fra ordreoversigten.

Besvarede dette dit spørgsmål?