Alle samlinger
Alle de andre spørgsmål
Google Analytics tracking af din webshop
Google Analytics tracking af din webshop

Denne guide beskriver, hvordan du og din udvikler opsætter korrekt Google Analytics tracking med Google Tag Manager på din webshop.

Morten Vadskær avatar
Skrevet af Morten Vadskær
Opdateret over en uge siden

Der er mange måder du kan implementere din Google Analytics tracking m.m. på din Shoporama webshop. Denne guide beskriver vores anbefalede løsning. Her benytter vi Google Tag Manager og får opsat følgende:

Google Analytics med e-commerce tracking (både mulighed for Universal Analytics og GA4).

Google Ads konverteringssporing

Facebook konverteringssporing

Forvent at en udvikler skal bruge ca. 1-2 timer på implementeringen og du selv en 1-2 timer på den.

Hvilke trin skal gøres?

Disse step skal du igennem for at få din sporing til at virke.

  1. Tilføj to tracking filer til din skabelon (skal din udvikler gøre)

  2. Tilføj diverse tracking ID'er i Shoporama backend (kan du selv gøre)

  3. Tilføj classes og data til div'er i din skabelon (skal din udvikler gøre)

  4. Upload en container i din Google Tag Manager (kan du eller din Google Ads / Facebook Ads konsulent gøre).

Herunder gennemgår vi de enkelte trin og linker til de filer, du skal bruge.

#1 Tilføj to tracking filer

Din udvikler skal sørge for at du har de følgende to stumper kode inde på alle dine sider. Den ene skal placeres lige efter <head> og den anden lige efter <body> elementet.

#2 Indsæt din tracking ID'er i Shoporama.

Klik nu på Design øverst i Shoporama. Klik herefter på fanen "Sporing".

Sæt herefter flueben i "Aktiver sporing i din shop".

Herefter udfylder du følgende (som du ønsker at tracke):

Facebook Pixel ID

Google Analytics ID

Google Ads Conversion ID

Google Tag Manager ID

Herefter klikker du "Gem".

#3 Upload container i Google Tag Manager

Herefter skal du blot ind i Google Tag Manager og importere denne container. Så skulle din Google Analytics, Facebook tracking og Google Ads tracking spille.

Sådan importerer du containeren i Google Tag Manager

Log ind i Google Tag Manager

Klik på Admin

Klik nu på "Import container"

Vælg containeren fra din computer

Herefter vælger du "Existing"

Derefter "Default workspace"

Du klikker nu på Confirm

Herefter Submit

Du skal nu navngive din import og kan give den navnet "Shoporama import".

#4 Tilføj rette classes på div'er og input felter i temaet

For at man kan registrere, hvornår der lægges varer i kurven m.m., skal enkelte elementer have bestemte classes og data-attributter. Dette er en ændring i dit tema, som din udvikler skal stå for. Herunder følger guide til din udvikler.

Kategorier og landingssider

Hvert produkt på en landingsside skal have klassen "productEntity". Det vil typisk være en div og denne vil så skulle se sådan ud.

<div class="productEntity">

På samme <div> skal der nogle øvrige variabler på til Google Tag Managers datalayer. Den komplette <div> ser sådan ud.

Denne div er typisk pakket ind i et <a> element. Det skal have klassen "productEntityClick"

Hvis man kan lægge i kurv fra kategorisiden/landingssiden, skal submit feltet have klassen "productEntityAddToCart".

Produktsiden

På selve produktsiden skal læg i kurv-formularen have id'et "basket_form".

Antal i formularen skal have id'et "qty".

Submit feltet skal have klassen "productEntityAddToCart".

Hvis du anvender varianter på produkter skal select elementet have et id, der hedder "attributes".

Denne selects option elementer, skal have en data-attribut, der hedder data-item_variant="<{$variants[k]->getVal()|escape}>"

På den måde ved du, hvilken variant folk har købt..

Indkøbskurven (basket.html)

På samme måde som ved kategorier og landingssider skal der være en <div class="productEntity">

Som med kategorier skal der yderligere data-attributter på. Der er et samlet kodeeksempel her.

Kan man klikke på produktet skal <a> elementet også ha' klassen "productEntityClick" som på kategorier og landingssider.

Hvis man har +/- knapper til at øge eller sænke antallet af et produkt i kurven, skal de have klasserne productEntityDecreaseCart og productEntityIncreaseCart.

Har man en slet-knap i indkøbskurven, skal den have klassen productEntityRemoveFromCart

Valg af fragtmetode (oftest på shipping.html men til tider også på address.html)

Denne funktion virker kun med radio buttons. Her skal hver radio button have denne attribut med

data-shipping_name="<{$shippings[i]->getName()|escape}>"

så det vil se sådan ud

<input type="radio" name="shipping_id" data-shipping_name="<{$shippings[i]->getName()|escape}>">

Valg af betalingsmetode (typisk på approve.html men til tider også på address.html eller shipping.html)

På samme måde som med fragt, skal den have denne attribut

data-payment_name="<{$gateways[i]->getName()|escape}>"

så det vil se sådan ud

<input type="radio name="payment_gateway_id" data-payment_name="<{$gateways[i]->getName()|escape}>">

Submitknappen, der sender brugeren til betaling skal have klassen "paymentStep", så det vil se sådan ud

<input type="submit" value="Gå til betaling" class="paymentStep">

Herefter skulle din tracking og e-handelssporing køre som smurt (forudsat ehandelssporing er opsat i Google Analytics).

Besvarede dette dit spørgsmål?