I Shoporama kan du indstille din shop til åben kurv eller lukket kurv. Der er to primære forskelle på de to.
Ved lukket kurv sker der dét, at når en besøgende i din webshop lægger en vare i kurven, så bliver ordren oprettet og varen bliver reserveret på lageret, så en anden kunde ikke kan lægge den i kurven. Det har den fordel, at der ikke er to personer, der kommer til at købe den samme vare (hvis der f.eks. kun er én på lager).
Det har til gengæld også en ulempe. For hvis kunden beslutter sig for ikke at gennemføre ordren, så er varen "låst" og andre kunder kan ikke købe den. Denne vare er låst, indtil du annullerer ordren. Bemærk dog, at du kan sætte Shoporama op til at autoannullere ordren.
Det giver dig til gengæld for automatisk at sende kunden en mail med et direkte link til kurven. 

En anden ulempe er, at hvis kunden går til betalingsvinduet og beslutter sig for at ændre ordren, så er det for sent. Kunden kan kun vælge at betale for denne ordre eller starte helt forfra. 

Åben kurv fungerer modsat. Der er ulempen at to personer kan have en vare i kurven selvom der kun er én af disse varer på lager. Hvis person A køber denne vare og person B er lang tid om at gennemføre betalingen, så kan varen i teorien være udsolgt, inden person B får betalt. Det kræver, at du som shopejer tager kontakt til person B og får forklaret at ordren er annulleret eller varen først bliver sendt, når du får den på lager igen. Til gengæld bliver varen aldrig "låst".
Ved åben kurv kan kunden også gå helt til betaling og tilbage og ændre sin ordre alle de gange hun vil.  

Skal du bruge åben eller lukket kurv?
Der er fordele og ulemper ved begge dele. Det er op til dig at vurdere, hvilke fordele du helst vil have.

Fandt du dit svar?